< p>

Leren over leren: the growth mindset 

11 november 2020

Een tijdje een hype, toen weer vol kritiek, en nu is het zoeken wat we hier in de praktijk mee kunnen…  In elk geval is er veel geschreven over de zogenaamde growth en fixed mindset. Wat is het nou precies, wat is waar en wat kun je er zelf mee? 

Wat is the growth mindset? 

De growth mindset wordt tegenover de fixed mindset geplaatst. Het zijn twee perspectieven om te reflecteren op je eigen vaardigheden en intelligentie. Heb je een growth mindset, dan geloof je dat jouw vaardigheden en intelligentie zich kunnen ontwikkelen door tijdmoeite en energie. Je omarmt uitdagingen, leert van kritiek en zoekt inspiratie in het succes van anderen. Het proces van leren is belangrijk. Heb je daarentegen een fixed mindset, dan kijk je hier anders naarJe gelooft dat je bent geboren met een bepaalde aanleg en intelligentie en dat daar niet veel aan te ontwikkelen is“Ik ben nou eenmaal slecht in talen”Uitkomsis dat mensen met een fixed mindset minder positief naar leren en ontwikkelen kijken en zich minder door ontwikkelen dan mensen met een growth mindset. 

De wetenschap achter het concept 

De theorie over de growth mindset is door Carol Dweck geïntroduceerd. Na eerder onderzoek over competenties, motivatie en ontwikkeling schreef zij in 2006 het boek “Mindsetthe new psychology of succes”. Er kwam veel lof en herkenning, en al snel werden op scholen trajecten en trainingen uitgerold om kinderen te helpen een growth mindset te ontwikkelen. Uiteraard volgde ook kritiek, waarvan de grootste is: het belooft veel, maar levert weinig op. Wetenschappers vonden regelmatig maar een klein of geen effect. Inmiddels zijn er verschillende meta-studies gedaan en is over het algemeen de tendens positief: het hebben van een growth mindset draagt bij aan leren en goede  resultaten. Maar investeren in grootschalige trajecten is niet altijd zinvol, het effect is bij iemand die al een growth mindset heeft natuurlijk niet zo groot. Dweck geeft dan ook meteen toe dat er veel nuances zijn bij het implementeren van een traject om de growth mindset te stimuleren. Het klinkt als zo’n simpel en logisch concept, maar is het niet…  

Welke mindset heb jij? 

Zonder te pretenderen daar een wetenschappelijk onderbouwd antwoord op te geven, kan je jezelf een aantal vragen stellen om te onderzoeken welke mindset je zelf hebt. Hoe ga je om met uitdagingen: ga je ze liever uit de weg of ga je ze aan? Hoe reageer je wanneer een nieuwe taak niet meteen helemaal succesvol verliep? Wat vind je van kritische feedback op een project waar je zelf heel enthousiast over was? Regelmatig wordt ook het woordje “nog” als sleutelwoord gezien. Denk je “Ik kan dit niet” of denk je “Ik kan dit nóg niet”? 

“Ik kan dit niet” of “Ik kan dit nóg niet”  

Hoe ontwikkel je de growth mindset (in jouw organisatie)? 

Als dat antwoord in twee zinnen te vatten was, was er niet zoveel discussie over ontstaan. Wat helpt: mild zijn als iets niet in een keer lukt en je meteen afvragen wat je de volgende keer anders kan proberen om het wel te laten slagen. Bekijk een volgende uitdaging als precies dat: een uitdaging. Ga het enthousiast aan en leer van wat er beter kan. Zoek iemand die goed is in datgene wat jij wil leren en vraag hulp. Voor het ontwikkelen van een growth mindset is je omgeving echter ook heel belangrijk. Een lerende houding, feedback geven en ruimte voor imperfectie. Help dus ook vooral een ander eens op weg. Een compliment over het resultaat van iets wat veel moeite kostte is heel fijn, maar om er van te leren is het prijzen van het harde werk en inzet minstens zo waardevol. En vraag eens aan iemand die je aan het begeleiden bent bij het leren van een nieuwe vaardigheid wat hij/zij de volgende keer anders gaat doen om zich nog verder te ontwikkelen 

Ontwikkel samen die growth mindset, en help zo jezelf, elkaar en je organisatie steeds met een positieve blik te blijven leren! 

Heleen volgt de opleiding Opleidingskunde en deelt in de serie ‘Leren over leren’ elke maand een artikel over leren en ontwikkelen. 

Wilt u meer informatie? Neem contact met ons op.

Gerelateerde informatie

Leren over leren: 70:20:10

Leren over leren: 70:20:10

In de wereld van leren en ontwikkelen wordt vaak het 70:20:10 model van Charles Jennings aangehaald, dit model biedt een framework om naar leren en ontwikkelen te kijken. Maar wat houdt dit model nu in? En wat kun jij of je organisatie ermee? In deze blog vertellen we je meer over het 70:20:10 model.

Leren over leren: reflecteren 

Leren over leren: reflecteren 

Het begin van het jaar is een uitgelezen moment voor reflectie… een cliché, maar zoals zoveel clichés, toch wel met een kern van waarheid. We staan in jaaroverzichten en statistieken en persoonlijke gesprekken stil bij het jaar dat geweest is, en kijken vooruit naar wat komt. In deze blog sta ik stil bij  reflecteren zelf. Wat is reflectie, hoe stimuleer je reflectie en waarom zouden we eigenlijk moeten reflecteren?

De nieuwste special over opleiden | Vakblad De Compliance Officer

De nieuwste special over opleiden | Vakblad De Compliance Officer

Dit is alweer de tweede editie van De Compliance Officer die helemaal in het teken staat van opleiden en leren. De rode draad in deze editie van het vakblad is het thema 'Leven Lang Ontwikkelen'.

Send this to a friend